Sollu 'alan nabiyy ;) Allahumma solli 'ala saidina Muhammad

Manusia


Berapa lama dah aku hidup kat bumi ni
Sepanjang aku hidup
aku dah mula jumpa sendiri istilah-istilah

'jangan harapkan manusia.'
Betul
dalam dunia tak ada orang yang kita boleh harapkan
untuk dia buatkan semua untuk kita
atau ada selalu dengan kita
atau nak manusia jugak temankan kita, ringankan beban kita
No way!
kadang-kadang manusia tu sendiri yang jadi beban baru
untuk kita.

'jangan rapat/baik sangat dengan seseorang'
Mula-mula diakuilah kita akan suka pada sikap dia
Tapi lama-lama tu, kalau tak tahan
dan kalau perangai sebenar dia dah terkeluar
kita akan mula benci dia
sampai satu tahap
tak percaya pulak ada orang kutuk belakang
tapi bila depan-depan layan kemain baik.

'tak perlu dedahkan identiti kita hanya untuk buat orang faham kita'
Sangat-sangat tak perlu
Aku rela je orang gelakkan aku,
gelakkan cita-cita aku,
doakan aku 'rugi' apa semua
asalkan bila sampai satu masanya nanti,
dia nampak sendiri aku betul dalam ambil tindakan ni
dan yang digelakkan dulu tu akan jadi bahan untuk dia jawab semula pada diri dia sendiri.

sebagaimana toughnya aku hadapi dunia sebelum-sebelum ini
tanpa kalian yang baru mengenali aku
aku harap begitulah toughnya aku hadapi kalian kini
dan jalan-jalan seterusnya.

manusia ni macam-macam kan..

No comments: